جراحات التجميل وعلاج مشاكل البشرة

جراحات التجميل وعلاج مشاكل البشرة

جراحات التجميل وعلاج مشاكل البشرة 
 
نفسك تعرفي إيه هو التقشير الكيميائي؟
نفسك تعرفي هل الليزر فعلا مفيد في إزالة الشعر ولا لأ؟
نفسك تعرفي إيه هي فوائد الصنفرة؟
نفسك تعرفي إيه الجديد في جراحات التجميل؟
أكيد نفسك تعرفي كل الحاجات دي..
وعلشان إحنا دايما بنقرأ أفكارك
عملنا لك الحوار الغير عادي ده مع
“الدكتور/ “ولاء العشري” – استشاري جراحة التجميل...........


وعلى فكرة الحوار ده فيه معلومات مهمة قوي هنسمع عنها لأول مرة تعالوا نشوف مع بعض
في البداية عايزين نعرف إيه الفرق بين “كريمات التجميل” اللي بتساعد على إزالة التجاعيد وبين “جراحة التجميل”؟
أولاً: “جراحة التجميل” موجودة من زمان وإحنا بنسميها جراحة الحضارة ومنتشرة جداً في أمريكا، وكل دولة بتتقدم اقتصادياً بتتقدم فيها “جراحة التجميل” علشان كده مع التطور والتقدم انتشرت “جراحة التجميل” بهذه الصورة فهي جراحة بتحسن من حالة وشكل الإنسان وتنقذه من الاكتئاب…
ثانياً: “كريمات التجميل” هي كريمات علاجية وقتية وتناسب المراحل الأولى من أي عيوب وتتناسب أكتر مع السن الصغير..
أما “جراحة التجميل” فهي العملية الجراحية التي نلجأ إليها بعد فشل العلاج وظهور تجاعيد العضلات وتجاعيد الجلد فهناك أكتر من بدائل ما بين الحقن “الميزوثرابي”, “البوتوكس”, “الليزر”, “الشفط” وغيرها.. وكل حالة لها طريقة في العلاج

إيه الفرق بين “الصنفرة” و”الليزر” في علاج البقع وغمقان لون البشرة؟
الصنفرة مادة خشنة بتتركب في جهاز معين وتدور بسرعة معينة وتزيل الجلد الميت والبقع ولكن الصنفرة تحتاج إلى طبيب شاطر؛ لأنها لو دخلت السرعة بنسبة عميقة بتسبب مشاكل للبشرة…
لكن الليزر وسيلة أحدث وميزته إنه أكثر أمان؛ لأنه بيزيل الجزء المصاب فقط دون أن يؤثر على بقية الأجزاء وتكلفته أعلى من الصنفرة.
إيه الفرق بين “الليزر” و”التقشير الكيميائي” في علاج تجاعيد البشرة؟
“التقشير الكيميائي” هو وسيلة حديثة ونتائجه ممتازة لكنه يحتوي على مواد كيماوية تتغلغل في البشرة بسمك معين، ولأن البشرات بتختلف فعملية “التقشير الكيميائي” مخاطرة؛ لأن سُمك الكيماوي واحد على كل أنواع البشرة وبالتالي ممكن تحصل مشاكل..
لكن الليزر زي ما قلت بيزيل الجزء المصاب فقط وفي نفس الوقت بيساعد على قفل المسام وشد البشرة.
يعني “التقشير الكيميائي” خطر بنسبة قد إيه؟
“التقشير الكيميائي” خطورته إن المادة الكيماوية بتاعته لا نعرف مدى تغلغلها ممكن تدخل بدرجة أعمق وتعمل مشاكل أكثر علشان كده بنحتاج نضع مواد كيماوية بنسبة بسيطة جداً علشان نضمن عدم حدوث مشاكل بالإضافة إلى أن عدد جلسات “التقشير الكيميائي” أكتر من عدد جلسات الليزر وأعلى سعرا.
ينفع إننا نفتح درجة الجسم كله من الاسمرار إلى البياض؟
لا يوجد أي علاج علمي أو طبي يساعد على تغيير اللون بالكامل لكن هناك حقن انتشرت منذ فترة بتساعد على القضاء على الخلايا الملونة داخل الجسم ولكن ثبتت عيوبها وأنها ممكن تسبب مواد سرطانية وفي الحقيقة إن الخلايا الملونة عندما تختفي لا تظهر خلايا فاتحة كما هو متوقع وأكبر مثال على ذلك “مايكل جاكسون” عندما أقبل على العملية أصبح لونه رماديا وليس أبيض، علشان كده عملية تغيير اللون عملية مستحيلة


هل صحيح ماكينة إزالة الشعر هي عبارة عن موس وتساعد على غزارة الشعر؟
الماكينات لا تؤثر؛ لأنها لا تزيل الشعر من الجذور لكن يوجد الآن جهاز الليزر الذي يخترق بصيلة الشعر ويفككها نهائيا
لكن علاج “الليزر” غالي قوي على كتير من البنات؟
عندما تقرر البنت إنها تعمل ليزر هتعمله على مناطق الجسم كله ومش بيرجع تاني وهناك أماكن عامة تابعة لوزارة الصحة لديها أجهزة ليزر ومنخفضة التكاليف للطبقات المتوسطة.
لكن بنسمع إن “أجهزة الليزر” تختلف من مكان إلى آخر وفيه أجهزة بتجيب نتيجة سيئة وعكسية؟
هو صحيح هناك أجهزة ليزر غير فعالة عشان كده لازم نختار المكان المناسب والطبيب المناسب ومميزات جهاز الليزر الفعال بتكون واضحة وهي إن الجهاز يكون قادرا على الوصول إلى بصيلة الشعر ولا يسبب أي آثار على الجلد بالإضافة إلى السرعة العالية وأن يكون بالجهاز خاصية التبريد المتغيرة قبل وأثناء إزالة الشعر وكل ده هنعرفه عندما لا نشعر بألم أثناء عملية الليزر يعني علامة الشعور بعدم الألم هو علامة نجاح العملية وكل البنات والسيدات دلوقتي بتعمل الليزر على الجسم كله وليس أجزاء معينة.
وهل “الليزر” كمان بيزيل جميع بقع الجلد والحبوب كمان؟
“الليزر” بيزيل جميع البقع الجلدية زي النمش والبقع الملونة على الجسم والوجه وجميع أنواع الوشم المرسومة على الجلد والمكياج الدائم ويقوم الجهاز بتكسير الوشم والصبغات الموجودة على سطح الجلد كذلك الموجودة على عمق من سطح الجلد عن طريق شعاع الليزر يقوم بتجزئة البقع والوشم إلى جزئيات صغيرة ويقوم الجسم بالتخلص من الباقي تلقائياً.
وإيه عدد الجلسات الأكيدة؟
بالنسبة للشعر كل ثلاثة أسابيع لمدة 7 جلسات والبقع والوشم من جلستين إلى أربعة وده بيرجع إلى حجم الشعر والوشم أو البقع.
سمعنا كمان إن “العلاج الضوئي” أحسن من “الليزر”… إيه رأيك؟
الآراء بتختلف حتى الآن على أيهما أفضل من الآخر، لكن العلاج الضوئي هو وسيلة مستخدمة وهو عبارة عن إدماج فوائد كل من الليزر والضوء المكثف في نظام واحد وتساعد على إزالة الشعر وبتعالج أيضاً كل أنواع الجلد وألوان الشعر وأرخص طبعا من “الليزر”.

إزاي بتتم عملية “العلاج الضوئي” وهل هي مؤلمة أكثر من الليزر؟
أثناء الجلسة يتم وضع طبقة من الجلد البارد على سطح الجلد المطلوب معالجته وبنمرّر الجهاز وهو عبارة عن موجات ضوئية قصيرة وسريعة من الضوء تصدر دفعة واحدة على المنطقة المغطاة بالجلد.

وهل عدد جلساته أكتر ولا أقل من الليزر؟
عدد جلساته أقل من الليزر ويعمل العلاج الضوئي على إزالة حوالي 60 – 65 % من الشعر في الجلسة الأولى وتحتاج معظم الأفراد من 3: 5 جلسات ويظهر العلاج من خلال 2: 3 أسابيع والشعر بيرجع ناعم وفاتح

هل “العلاج الضوئي” بيعالج حاجات ثانية غير إزالة الشعر زي “الليزر”؟
العلاج الضوئي ثبت إنه بيعالج ويزيل حب الشباب ويقضي على الوحمات والبقع البنية والشعيرات الدموية بالجلد وبالتالي يعيد الحيوية للبشرة والجسم كله
لكن كده الناس هتحتار بين “العلاج الضوئي” و”الليزر”؟
الطب الحديث متطور.. وفيه بدائل كثيرة زي الجراحة فيها أكثر من نوع وطريق للعمليات الجراحية وكل حالة بتتناقش مع الطبيب وتختار الوسيلة الأنسب لكن في رأيي الشخصي إن “الليزر” بيقضي على ظهور الشعر نهائياً لكن “العلاج الضوئي” بيجعل الشعر لونه فاتح وطبيعي.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 التعليقات:

إرسال تعليق